Trier

6 oktober 2019 - Trier, Duitsland

Vandaag gaan we naar Trier.Het is ongeveer een half uur rijden. De rit loopt parallel aan de Saar die kennelijk in de Moezel overloopt als we Google Maps moeten geloven. Het is een beetje druilerig weer maar gelukkig hebben we een paraplu meegenomen.

Na de auto te hebben geparkeerd zijn we zoals gewoonlijk maar een kant opgelopen, en zowaar weer de goede! Deze stad lijkt wel redelijk gespaard van de bombardementen in de 2e wereldoorlog.  Er zijn nog redelijk veel historische panden te vinden.

Tussen de winkelstraten door doemt een grote kathedraal op. Het is qua oppervlakte vergelijkbaar aan de Dom van Keulen maar minder hoog.

20191006_120809

Bij de VVV een plattegrond gehaald van de stad. Na nog wat verder gelopen te hebben kwamen we bij een grote stadspoort. De Porta Negro stamt nog uit de Romeinse tijd zoals er nog restanten van die tijd te vinden zijn in Trier. De poort is voor die tijd best hoog, een meter of 70 schat ik. Eigenlijk past deze bouwstijl totaal niet in deze stad, als of je even in Rome bent.

20191006_123548

Om de hoek staat ook nog een standbeeld van Karl Marx, die in Trier geboren is. Reactie van Nicole: "ze hebben ongetwijfeld op school over hem gesproken, maar het is niet blijven hangen".

IMG-20191006-WA0043

Op ons kaartje staat ook nog een Romeins amfitheater. Op zoek dus maar weer. Inmiddels volgen de regenbuien elkaar regelmatig op, maar dat mag de pret niet drukken. Na ongeveer een half uur lopen hebben we het gevonden. Pal naast een wijngaard ligt het amfitheater. Na door de restanten van de poort te zijn gelopen belanden we midden in de arena. Best indrukwekkend als je dan om je heen kijkt en je de echo van je eigen stem hoort. En dan te bedenken wat hier zich zoal heeft afgespeeld. Er passen makkelijk 10 duizend man op de heuvels om ons heen. Een trap voert naar de kelder onder de arena. In een kruisvorm is het uitgehakt en met houten palen gestut. Door een box klinkt het geluid van kermende gladiatoren en hinnekende paarden. De kelder staat gedeeltelijk onder water. Over houten vlonders loopt een pad naar de andere zijde. Hier wordt verteld dat er koperen plaatjes zijn gevonden met geheime boodschappen van de gladiatoren die in de arena hun dood tegemoet gingen. Dit ging van verwensingen jegens hun aanstaande tegenstander tot haatdragende boodschappen aan keizer Augustus die toen regeerde.

IMG-20191006-WA0015 20191006_133555 20191006_133352 20191006_133405

Met een trap komen we aan de andere kant van de arena weer boven, en besluiten we die maar eens van boven af te bekijken. Een en ander heeft de tand des tijds mede door weersinvloeden niet doorstaan. Toch hebben restauraties veel van het karakter gelukkig kunnen bewaren.

20191006_132839

Na een korte wandeling komen we aan bij de andere stadspoort van de stad. Ook deze worden gerestaureerd. Omdat we opnieuw entree moeten betalen besluiten we deze maar te laten voor wat het is. Er vinden zo te zien opgravingen plaats. De poort en stadswallen lijken wel op de andere poort, maar ook wel wat later gebouwd.

Na een nabijgelegen park te hebben doorkruist doemt er een paleis op. Volgens een gids is het in rococo stijl gebouwd.(Geen Idee ?!)

20191006_141416

Het lijkt in ieder geval wel op een paleis dat we in Wenen ook hebben gezien. Dus inclusief bloemen en beeldentuin. Direct er tegen aan gebouwd ligt een enorme basiliek. Het ding lijkt wel een enorme vliegtuig hangar of droogdok, echt spuuglelijk ! Ook deze staat in de steigers wat hem er niet mooier op maakt.

Inmiddels zijn we wel moe en behoorlijk nat geworden. Bij een bakker besluiten we wat te gaan eten. Het broodje ging wel, maar die koffie zijn we over 3 weken nog wakker van! Na nog wat dichte winkels bekeken te hebben, besluiten we weer huiswaarts te gaan

Wat een mooie stad en wat een bezienswaardigheden!

Heel wat kilometers gelopen maar het was het zeker waard zoals de foto's laten zien.

1. Moeders:
    8 oktober 2019
    Ziet er inderdaad erg mooi uit. Wat een leuke foto van jou onder je naam . Jammer dat het wel de hel tijd heeft geregend.
  2. Nicole:
    8 oktober 2019
    Ja grappig hè! Kom je ineens zo'n bord tegen 😁. Het is jammer dat het zoveel regent, maar we maken er gewoon wat moois van. En knus samen onder de paraplu heeft ook wel weer wat 😂