Bastogne (Bastenaken)

9 oktober 2019 - Bastogne, België

Robin wilde heel graag naar Bastogne en het is maar 2 uurtjes hier vandaan dus vanochtend op pad gegaan.

Toen ik ongeveer 12 jaar was ben ik met mijn broer en tante al eens in de Ardennen geweest, waaronder ook een bezoek aan Bastogne. Ik heb van kleins af aan al veel interesse gehad voor de 2e wereldoorlog. Samen met Nicole ben ik al op meerdere plaatsen geweest waar veel van dit stuk geschiedenis zich afspeelde. Op de muren van de Amerikaanse begraafplaats in margraten staat het verloop van de invasie van de geallieerden in Normandië tot het einde van de oorlog in Duitsland.

Wederom is het weer slecht als we naar België vertrekken. Omdat we dit keer de drukte om Luxemburg-stad willen vermijden hebben we voor een andere route gekozen. Als we eenmaal in Luxemburg zijn valt ons op dat het landschap toch wat anders is. Waar het rondom Saarburg veelal bos en wijngaarden zijn is er hier veel meer landbouw op de heuvels. Wel zijn er meer slingerweggetjes die ons door de bergen voeren.Geen enkel stuk snelweg, wat de reistijd zo láng maakt.

IMG-20191010-WA0000

Onderweg af en toe een dorpje en dat is het wel. In een van de dorpjes (La Rochette) besluiten we even te stoppen omdat er een kasteeltje staat. Het is niet te bezichtigen, dus rijden we maar weer door.

IMG-20191010-WA0008

Als we de Belgische grens overrijden wordt ook gelijk duidelijk dat je in België bent. Mooie huizen worden afgewisseld met bouwvallen waar zelfs een varken geen onderdak wil.

We parkeren op een plein midden in bastogne. Op dit plein staat een Amerikaanse Sherman tank ter nagedachtenis aan de veldslag die hier is geleverd. Naast de tank staat een buste van generaal Mc Auliffe die was belast met de verdediging van deze streek.

IMG-20191010-WA0006 IMG-20191010-WA0001 IMG-20191010-WA0007 IMG-20191010-WA0005

Bastogne was in september 1944 al bevrijd . Als laatste strohalm om de geallieerden buiten Duitsland te houden, wilde Hitler met zijn laatste troepen proberen Antwerpen te bereiken en zodanig de geallieerde opmars te stoppen. Half december begon het ardennen offensief. Met 250 duizend man viel Duitsland de Ardennen binnen. Bijna alle dorpen en stadjes rondom bastogne werden door deze aanval onder de voet gelopen. Onder erbarmelijke omstandigheden wisten de Amerikanen stand te houden ondanks dat ze volledig waren omsingeld. De duitsers stelde voor aan Mc Aulliffe zich over te geven. Hij weigerde dit. In de vrieskou en ingesneeuwd werd er doorgevochten. Generaal Patton kwam te hulp om de belegerde stad te ontzetten. Waar zijn superieuren zeiden dat de rit ernaar toe gezien de weersomstandigheden minimaal 4 dagen zou duren, reed hij met zijn tankkonvooi in 24 uur naar Bastogne. Op 26 december, na 6 dagen van belegering,  werd de stad ontzet.

Nadat we wat hebben rondgelopen, besluiten we op zoek te gaan naar het museum dat iets buiten het stadje ligt. Het is wel wat veranderd en uitgebreid in de loop der jaren. Binnen wordt het verhaal van de oorlog van begin tot einde belicht. Het Ardennen offensief wordt door 4 personen aan de hand van animatie verteld. Er is onder andere een zaal waar je je in een stuk bos waant .Doormiddel van  filmbeelden, geluid en lichteffecten en bewegende figuren heb je het gevoel dat je echt zit.

Eigenlijk willen we nog iets eten, maar dat is hier zo duur dat we dat maar niet doen. Na nog wat souvenirs gekocht te hebben, gaan we naar buiten waar nog een enorm monument staat opgedragen door de bevolking aan de Amerikanen. Dit monument is een de vorm van een ster zoals in de vlag van de VS. Alle Amerikaanse staten zijn hier ingegraveerd. Helaas is kunnen we er niet bijkomen omdat het momenteel opgeknapt wordt voor de herdenking die dit jaar zijn 75 jarig jubileum heeft. Jammer omdat dit een heel mooi monument is, en je als je het beklimt een mooi uitzicht hebt.

IMG-20191010-WA0004 IMG-20191010-WA0002

We hebben nog steeds honger, maar die Walen zijn nou niet bepaald een vriendelijk volk. Zodoende vertrekken we weer naar Luxemburg. Vlak over de grens is een groot winkelcentrum waar we een broodje gaan eten. Gelukkig is er bij mij nog wat Frans van de middelbare school blijven hangen want soms begrijp je echt helemaal niets van dat Luxemburgs. De ene keer is het Frans dan weer Duits, dit keer dus Luxemburgs. Terwijl we eten proberen we te ontcijferen wat er nou eigenlijk op de prijslijst staat. In een supermarkt zie ik een japaner die net zijn keuken aan het schoonmaken is. De man heeft overheerlijke sushi bereid. Avondeten dus ook geregeld!

IMG-20191010-WA0003

Op de weg terug moeten we ook nog tanken. Onze auto rijdt bijna 1 op 18 maar heeft nu toch echt dorst. Voor 1.21 euro !!! per liter geooien we hem vol.